Weboldal stratégia. Tudom-tudom. A hátad közepére sem kívánod, hogy még egy technikáról tanulj a közösségi média stratégia mellett, mert már maga a szó is azt vetíti előre, hogy amit most megtanulsz, fél év múlva dobhatsz is a kukába.
Szerencsére a webes stratégia nem ilyen. Persze, ahogyan nő és bővül a vállalkozásod, úgy változhat a stratégiád is (pl. változik a vevőköröd, vagy a szolgáltatási palettád), ám mivel az alapokat már jóideje “kőbe vésték”, ezért azokra mindig támaszkodhatsz. Esélyes, hogy még 5 év múlva is.
Egy honlap élete weboldal stratégia nélkül
Stratégia nélkül is lehet weboldalt készíteni, csak nem éri meg. Igazából azok a kisvállalkozók, aki terv nélkül ugranak neki a honlapszerkesztésnek, már azelőtt kudarcra ítélik az online megjelenésüket, hogy publikálták volna a weboldalukat. Ők azok, akik később azt hiszik: “kidobott pénz volt a honlap, nekem ez nem jött be”.
Az ilyen vállalkozók 99%-áról derül ki később, hogy fogalmuk sem volt, kiknek akarnak eladni és azok az emberek milyen problémával és milyen eszközökön keresnek segítséget. Naná, hogy nem jött be nekik a weboldal!
Nem az ő hibájuk. Azt ígérték nekik, hogy a “holnapra weboldal”, az “egy órán belül kész” és a “csak pár kattintás és add el a cuccod” webhelytervezőkkel minimális idő alatt a maximumra tudják pörgetni az eladásaikat. Nincs ilyen. Hidd el, ha lenne az eredményes webhelyépítésben rövid(ebb) út, megmutatnám. (Sőt, én is azt alkalmaznám az ügyfeleimnél. 😀)
Na de. Sok a dolgunk, úgyhogy vágjunk is bele ebbe a fejezetbe: így alakíthatod ki saját weboldal stratégiádat 6 lépésben.
Mi az a weboldal stratégia?
A weboldal stratégia elsősorban nem a desingról szól, hanem arról, hogy milyen tartalmi eszközökkel fogod megragadni a látogatóid figyelmét, hogy elégedett, hűséges, visszatérő vevőt csinálj belőlük.
A weboldal stratégia több részből áll össze, beleértve a webhely felépítését, a márkaépítési stratégiát, a kulcsszókutatást és (miután készen van a weboldal) a látogatottsági adatok elemzését. Minél több időt töltesz a stratégia felállításával, annál jobb weboldalt építhetsz magadnak.
Itt vagy még? Akkor bontjuk le mindezt lépésekre!
Hogyan alakíts ki weboldal stratégiát 6 lépésben?
1. Tűzd ki az üzleti céljaidat!
Üzleti célok nélkül nem lehet weboldalt tervezni. Ez idáig stimmel, nem kell túlmagyarázni.
A legjobb, ha vannak hosszú és rövid távú céljaid is a vállalkozásodban. Esetleg több terméket vagy szolgáltatást szeretnél eladni, vagy egy adott termék eladásait szeretnéd növelni? Az is lehet üzleti cél, hogy havonta meghatározott számú forgalmat generálj a honlapodon, és megszerezve a látogatók e-mail címét, egy kampánnyal később visszacsalogasd őket.
A kitűzött célok határozzák meg a weboldal stratégia irányát. Nem mindegy, hogy egy ingyenes e-bookot szeretnél letölteni valakivel, vagy a prémium szolgáltatásodra szeretnél intro-call időpontot foglaltatni velük. Az, hogy mi a weboldal célkitűzése, alapjaiban meg fogja határozni azt, hogy milyen funkciókra, marketingszövegekre, képekre, szekciókra stb. lesz szükség a honlapon.
Egy webhelynek több üzleti célkitűzése is lehet, de mindig van egy fő cél, ahová minél több minőségi érdeklődőt szeretnének becsatornázni.
2. Tudd, hogy kit akarsz megszólítani!
Ha most beszélgetnénk, te magabiztosan el tudnád nekem mondani, hogy kikből áll a célcsoportod?
Ne csak annyival válaszolj, kérlek, hogy “35-40 éves nők”, vagy “akiket érdekel a környezet védelme”. Ennél sokkal konkrétabb infókból (szokások, demográfia, motivációk és igények) szükséges összegyúrnod a potenciális vevőid “vázát”. Kisvállalkozóként a legnagyobb előnyöd, amit a nagyokkal szemben kihasználhatsz, hogy “az emberek emberekhez kapcsolódnak”.
Ha tudod, hogy kik azok az embercsoportok, akikkel szívesen dolgozol együtt, akik a te termékedre vágynak, és a weboldaladat tokától bokáig nekik tetszően építed fel, akkor a “hasonló hasonlót vonz” elv alapján vevőket, majd rajongókat faraghatsz belőlük.
A tipizált perszónák többi között hatással vannak a weboldalad szövegére (elvégre nekik írod), az ajánlatod értékére és hozzáférhetőségére (hiszen a ráfordítható idejüktől és pénztárcájuktól függ, hogy meg fogják-e venni), illetve a grafikai megjelenésre (hiszen életkoruknak, igényeiknek megfelelő kell legyen).
3. Tervezd meg a kulcsszavakat!
Mielőtt elkezdenéd a webszövegírást, szánj időt (akár 1-2 napot) a kulcsszókutatásra. Használhatsz dedikált kulcsszókutató eszközöket is, ha szeretnél.
Úgy veszem észre, kisvállalkozói szinten a SEO, illetve a kulcsszókutatás egy erősen túlmisztifikált lépés. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy a köré épült szakma szemfényvesztés lenne, vagy hogy egyáltalán ne foglalkozz a kulcsszavakkal. Csak azt mondom, hogy elsősorban ne a keresőrobotnak (azaz ne a SEO miatt) írd a tartalmat, hanem azoknak a tipizált embercsoportoknak (fentebb beszéltünk róluk), akik tőled várják a megoldást a “problémájukra”.
Abban gondolkodj, hogy melyek azok a dolgok, amelyek a felhasználók számára fontosak, ha rákeresnek egy termékre vagy egy szolgáltatásra a neten. “Gyors duguláselhárítás”, “megbízható használt autó”, “olcsó kerti munkák”, stb. Ezek is lehetnek a kulcsszavaid, -kifejezéseid.
Fontos, hogy megtanulj a célközönséged fejével gondolkodni! Te tudod, hogy miért te vagy a legjobb, a szakmádban, de a célközönséged is érteni fogja a weboldalad alapján, hogy miért te vagy az ideális választás? A kulcsszavaidat tehát e logika alapján érdemes felépítened.
Idővel, ha már mérhető forgalom lesz a honlapodon, a megfelelő analitikai eszközökkel ellenőrizheted, hogy milyen kulcskifejezések alapján találtak rád a látogatóid. Ekkor már azt is tudni fogod, mely kulcsszavakkal érdemes tovább dolgoznod, és mi az, amit jobb elengedni.
4. Dolgozz ki termékpiramist (ha lehet)!
A termékpiramis lényege, hogy az ingyenestől a komolyabb összegű megrendelésekig eljuttasd az embereket.
A termékpiramis első szintje az ingyenes termék, ami bármi lehet, ami összhangban van az üzleti céljaiddal. Ilyen pl. az ingyenes e-book, ingyenes letölthető grafikák, sablonok, tervezők és a marketing e-mailek is.
A második szakasz a belépő szintű termék. Ez lehet akár az ingyenes cuccod pár ezer forintos változata. Itt is valami automatikusan megvásárolható dologban gondolkodj (ha az iparágadban ez lehetséges).
Harmadik az extrákat nyújtó rendes (normál) termék vagy szolgáltatás. Tévedés ne essék, nem az ára határozza meg a normál terméket, hanem a piramisban betöltött szerepe! Ha ezen a ponton azt mondod, hogy neked ilyen nincs, akkor valójában nem a rendes terméked hiányzik, hanem a belépő szintű cuccodat nem alakítottad ki.
Utolsó pedig a prémium termék. A legdrágább cuccod, amire a legtöbb figyelmet fordíthatod. Ezt sem lehet bármilyen területre ráhúzni, de ne is azt tartson vissza a bevezetésétől, hogy “ezt úgysem veszi meg senki”. A frászt nem! Mindig vannak olyan vevők, akik a nem elégednek meg az “átlagossal.”
Nem minden vállalkozásban működik ez a modell, és nincs is szüksége mindenkinek 4 szakaszos felosztásra! Pl. ha bogárirtásra van szükségem, nem fogok végigmenni egy termékpiramison, és azzal kezdeni, hogy először letöltöm az ingyenes “10 DIY tipp otthoni csótányűzésre” e-bookot, majd ha az tetszett, akkor megrendelem a teljeskörű bogárirtó szolgáltatást. Mert a problémám, amire megoldást akarok találni, sürgős. Viszont nagyobb kiadással, illetve hosszútávú elköteleződéssel járó szolgáltatásoknál (coachok, marketingesek, életmódváltást segítő tanácsadók, stb), vagy digitális terméket értékesítő webshopoknál már működhet a (fordított) piramis elv.
5. Szedd össze a tartalmat!
Ha már megvan az üzleti cél, a célkitűzés, illetve azt is tudod, hogy kinek akarod kínálni a termékedet vagy szolgáltatásodat, akkor itt az ideje megírni a kulcsszavakkal ellátott és célközönségre szabott marketing szövegeket, begyűjteni a képeket, videókat.
Ezeken túl, ha célod a blogolás is, akkor legalább 3-4 blogbejegyzés álljon a rendelkezésedre, illetve gyűjtsd össze a legértékesebb ügyfélvédelményeket – ha vannak. Készíthetsz GYIK-ot a gyakoribb kérdésekkel, valamint egy “rólam” oldalt a márkád küldetéséről. Legyen egy honlaptérképed, amelyből látod, pontosan mennyi (al)oldalból fog állni (rólam, szolgáltatás, blog, ajánlatkérés, stb) a webhelyed. Így kikerülheted a logikátlanságokat, a navigációs zavarokat.
Amellett, hogy ezek a tartalmak tájékoztató célt szolgálnak, abban is segítenek, hogy a látogatók potenciálisan több időt tartózkodjanak a honlapodon, amit a keresőrobotok is nagyra értékelnek. Minél tovább böngésznek, olvasnak a weboldalon, annál izgalmasabbnak, értékesebbnek találják a site-od, és nagyobb eséllyel kerülsz fel releváns találatként a témában kereső felhasználók elé.
A minőségi tartalom elengedhetetlen, ha nagyobb forgalmat szeretnél irányítani webhelyedre, és a látogatókat ügyfelekké akarod alakítani.
6. Ragadj ceruzát és vázlatolj!
Megvan a marketing szöveg is és azt is tudod, mennyi képi anyag áll majd a rendelkezésedre. Nincs más hátra, mint papírt és ceruzát ragadni, hogy drótvázakat készíts a weboldalról.
Bizony, még a webdesigner is “papíron” tervez először, és nem kezd azonnal kreatívkodni. Csupasz négyzeteket fogsz rajzolni, hogy lásd, a webhely összes oldalán milyen mennyiségben és milyen sorrendben fog elhelyezkedni a tartalom.
A szövegeket és a vizuális anyagokat azért kellett előre összegyűjtened, hogy ne a kész vázlatba próbáld beleszuszakolni a tartalmat. Hidd el, ha fordítva csinálnád, az nem vezetne semmi jóra. Egyik helyen túl kevés lenne a kép, máshol túl sok a szöveg…. Sosem a designhoz tervezzük a tartalmat, hanem pont, hogy fordítva!
A drótváz tulajdonképpen egy tervrajz. A weboldal kialakítását, logikai felépítését mutatja meg. Nem baj, hogy csúnya. 😀 Nem is az a szerepe, hogy szép legyen. Később úgyis ezt a tervrajzot töltöd fel a designnal. Az már hidd el, hogy szép lesz.
Kész a weboldal stratégia. Hogyan tovább?
Nincs más hátra, mint a weboldal stratégia alapján elkészített anyagaidat megtölteni élettel. Persze könnyű ezt mondani, ha nem is tudod, hol kezdj bele. Először is, nézd át a költségvetésedet, majd keresd meg az a weboldal sablont vagy vizuális oldalszerkesztőt, amely a leginkább kézre áll.
Kreatív vállalkozónak tartod magad, aki szeretné a saját weboldalát menedzselni? Tervezd meg a saját honlapjaidat!