A weboldaladnak nem több látogatóra, hanem több minőségi tartalomra van szüksége ahhoz, hogy megbízzanak benned. Szemtelenség tőlem, hogy látatlanban kimondom, de szinte a nyakamat merném rá tenni, hogy ugyanabban a cipőben jársz, mint a hozzád hasonló kisvállalkozók 90%-a.
A megbízhatóság a legtöbb kisvállalkozó honlapján gyakorlatilag kimerül abban, hogy felkerülnek a kötelező jogi elemek (természetesen ezek elengedhetetlenek!), illetve kikerül néhány social proof (amelyek vagy igaziak, vagy nem), de arra már kevesebb figyelem irányul, hogyan lehetne a látogatót hosszú távon az oldalon tartani.
Pedig a honlapod és vele a vállalkozásod sikeressége múlik azon, amit úgy hívunk: webhely elköteleződés. Azaz, a villámlátogatásokból tartós kapcsolatokat kialakítani értékes és színvonalas tartalom segítségével.
Honnan fogod tudni, hogy megbízhatónak tartják a weboldalad?
A bizalmi szint a weben tulajdonképpen egy mérhető adat, csak be kell lesned a statisztikáid mögé. Vagyis, nemcsak azt nézed meg legközelebb az analitikában (Google Analytics, Clarity, vagy bármilyen más program), hogy mennyien kattintottak a fő CTA-ra, hanem foglalkozol azzal is, milyen úton és mennyi idő alatt jutottak el a felhasználók oda, hogy megnyomták azt a bizonyos cselekvésre ösztönző gombot.
A weboldal elköteleződés, vagyis a bizalom a weben abban mutatkozik meg, hogy szeretnek-e aktívan időt tölteni a felhasználók a honlapodon. Mi utalhat erre?
- Hozzászólnak a blogbejegyzésekhez.
- Megosztják a cikkeket a közösségi médiában.
- Böngésznek, olvasnak, tanulnak , ami megnöveli az átlagos elköteleződési időt. (Ezt a Google is nagyra értékeli.)
- Navigálnak a belső linkeken keresztül (pl. egyik blogcikkről átkattintanak a másikra).
A megbízható weboldal a vállalkozói sikered kulcsa
A weboldal elköteleződés, vagyis az elköteleződés növelése kulcsfontosságú az eredményes webes jelenléthez. Mutatok néhány példát, hogy hogyan “marasztalhatod” a látogatóidat.
Minőségi tartalom
Amikor minőségi tartalomról beszélünk, sajnos még mindig sokan vannak, akik csupán a weboldal “szépségét” értik alatta. Persze fontos, hogy egy webhely mutatós legyen – hiszen ez is hozzájárul ahhoz, minél több időt töltenek el rajta a látogatók, de most elsősorban nem a designra gondolok.
Hanem arra, hogy olyan videók, cikkek vagy podcastok legyenek elérhetőek a webhelyen, amelyeket a célközönség kifejezetten keres és szívesen olvas, illetve hallgat. Ugyanez igaz a webshopokra is: a termékoldalakon elhelyezett videók, galériák, részletes termékismertetők felkeltik a potenciális vevők érdeklődését, ezáltal nő a konverzió (ami a webshop termékoldalán a vásárlást jelenti) esélye.
A tartalom tehát ne csak a külcsínt tekintve legyen minőségi. Adjon értéket az olvasónak. Hiszen, ha a felhasználók rendszeresen találnak izgalmas infókat a tartalmadban, elkezdenek visszajárni, vásárolni, regisztrálnak hozzád és megbíznak a márkádban. Belőlük lesznek az elégedett és hűséges “márkanagyköveteid”, akik továbbajánlanak.
Használj ismerős elrendezéseket, mintákat és funkciókat
Idestova kb. 20 éve, hogy a magyar háztartásokba is beköltözött az internet, szóval mondhatni, hogy berögzültek bizonyos felhasználói szokások, webes evidenciák, amelyeket már kísérleti jelleggel sem érdemes megtörni. Ilyen többi között például, amikor egy linkre húzzuk az egeret, és megjelenik a jól ismert kéz ikon. Ezt látva ösztönösen tudjuk, hogy amin állunk, az kattintható és egy másik oldalra/tartalomhoz vezet el minket.
Ezek a felhasználói felületi minták, berögződések biztos pontot jelentenek a weboldalalunkra látogatóknak. Tudják, hogy mit jelent a már említett kéz ikon, felismerik a ragadós navigációs menüt (amikor a menüsáv görgetés hatására velünk együtt mozog), és a gombok mint kattintható elemek formáját is. Ezek az ismerős elemek nemcsak csökkentik a felhasználók zavarát, hanem segítenek a figyelmüket a vásárlás, feliratkozás, kommentelés, stb. felé terelni.
Vizuális hierarchia a weben
Nem győzöm hangsúlyozni, miért rossz megoldás az, amikor egy tagolatlan szöveget középre rendezve bevágnak egy weboldalra. Amikor ilyet látok – azon túl, hogy sírni tudnék -, rögtön lejön, hogy a webhelyen nem foglalkoztak a vizuális hierarchiával. Vagy legalábbis aki készítette, nem ért hozzá.
Pedig a vizuális hierarchia, csakúgy mint az előző pontban taglaltak, irányítja a felhasználók figyelmét a kevésbé lényeges tartalomtól (rizsa) a lényeges tartalom (üzleti célkitűzés) felé. A címsorok átgondolt elrendezésével, a tartalomblokkok strukturálásával, valamint a betűméretek kihasználásával (ezek együtt alkotják a vizuális hierarchiát) elérheted, hogy az odáig csak szkennelő böngészők megtalálják a számukra érdekes infókat és aktív felhasználókká, résztvevőkké váljanak a honlapodon.
Megbízható vagy? Ok! Mit kezdj az adatokkal?
Ha rám hallgatsz, nem elégszel meg annyival, hogy néha-néha lecsekkolod a weboldal elköteleződési mutatókat, hanem kielemezed és visszatérő mintázatokat keresel bennük. A statisztikák ugyanis kettős célt szolgálnak:
- információkat tárnak fel a látogatókról, és
- mérik a webhely tartalmának és kialakításának hatékonyságát.
Figyeld meg, hogy a felhasználók hogyan navigálnak, mely oldalakat keresik fel leggyakrabban, vagy melyeket kerülik el. Utóbbi azért is nagyon érdekes, mert fény derülhet az elköteleződéstől visszatartó tényezőkre, mint például a lassan betöltődő képekre, a széteső mobilnézetre, az eldugott CTA-kra vagy a zavaró, logikátlan navigációra.
Ha nemcsak azt tudod, hogy mi működik jól a weboldaladon, hanem azzal is foglalkozol, ami nem, gyorsabban és hatékonyabban tudsz reagálni a hibákra. Hibázni pedig nem szégyen! Egy honlap mindig javítható, alakítható. Hidd el, a felhasználók aktív időtöltéssel és minőségi visszajelzéssel hálálják meg az erőfeszítéseidet.
Kreatív vállalkozónak tartod magad, aki szeretné a saját weboldalát menedzselni? Tervezd meg a saját honlapjaidat!