A weboldal kontra közösségi oldal téma minden évben felbukkan valami vonatkozásában. Vagy egy többórás Meta-leállás kapcsán, vagy biztonsági és adatvédelmi incidensek okán, esetleg az algoritmusok szerencsés vagy szerencsétlenebb változásai miatt.

Főleg a kezdő kisvállalkozókat bolygatja a kérdés, hogy szükségük van-e weboldalra, vagy elég jelen lenniük csak a közösségi médiában (pl. Facebook-oldal összekapcsolva a többi Meta-termékkel)? A kérdés teljesen helyénvaló, hiszen minél több felületen van jelen egy vállalkozás, annál több időt kell szánnia a tartalomgyártásra, a karbantartásra, a közösségépítésre és kapcsolattartásra. Ezek azért sok erőforrást felemésztenek a mindennapokban, különösen azoknál a vállalkozóknál, akiknek még nincs segítségük pl. egy virtuális asszisztens személyében.

Pontosan ezért, ebben a cikkben nem arról foglak győzködni, hogy muszáj weboldalt csinálnod. Viszont sorra leírom az érveimet, pró és kontra, hogy önállóan el tudd dönteni, hol áll a vállalkozásod az “érettségi skálán”, és aszerint melyik a hozzád leginkább klappoló megoldás.

Ha a vállalkozásodnak csak közösségi oldala van

Mindenki ezzel kezdi, és ez így van jól. A vállalkozás első 2 évében, vagy egy helyi üzletnek (pl. a sarki kisboltnak, a falu egyetlen fodrászának) tökéletesen elég lehet a közösségi média oldal.

Előbbi esetében ez egy tesztidőszak: mielőtt komolyabban elhatároznád magad a vállalkozásod mellett, lecsekkolod, hogyan reagálnak a termékedre vagy szolgáltatásodra az emberek. A másik esetben pedig üzemelhet a közösségi oldal portfólióként, vagy a nyitvartás kiírásáért.

A közösségi oldalak előnyei:

  • A regisztráció ingyen van és nem kell költened a karbantartásra sem. A súgóban minden beállításokkal kapcsolatos kérdésre választ kapsz, de élő supportra ne számíts.
  • A funkciók a felhasználók szokásait figyelembe véve frissülnek, vagyis minden eszköz adott ahhoz, hogy lépést tarts a közösségi média trendekkel, kipróbálj új dolgokat.
  • Minden oldal felépítése ugyanolyan, amit ezért sorolok az előnyök közé, mert a felhasználók így ismerős elrendezésekkel, interakciókkal (lájk, üzenetküldés, megosztás, szavazás, stb.) találkoznak. Ismerős közegben magabiztosabban mozognak.
  • A célcsoportod naponta akár több órán át használja ezeket az appokat, így veled is találkozik. Ha ügyesen építed a közösségedet (a közösségi médiában ez elengedhetetlen) és folyamatos a kommunikáció velük, akkor figyelni fognak rád és – egy bizonyos szintig – organikusan is terjeszkedni tudsz.

A közösségi oldalak hátrányai:

  • Vigyáznod kell a fiókodra, mert megszaporodtak a fiókfeltörések és -lopások. Üzleti Facebook-oldal esetén számíthatsz rá, hogy hetente vagy akár naponta kapsz fake profiloktól, a Meta nevében scam (adathalász) leveleket. Többségében azzal az üzenettel, hogy elveszíted a fiókodat. Ne dőlj be ezeknek a piti trükköknek, legyél nagyon körültekintő!
  • Nehéz rátalálni az oldaladra – főleg, ha nehezen megjegyezhető nevet választottál. A keresőmező a legtöbb közösségi média oldalon pontatlan.
  • Folyamatos és sokszínű tartalomgyártással tudsz a követőid elé kerülni. Naponta akár több posztot ki kell tenned, hogy látható és megjegyezhető maradj. Sőt, még így is csak a követőid kis százalékát fogd elérni, ami visszavetheti a motivációdat.
  • Mivel a Messenger vagy a WhatsApp üzenetküldés kapcsolatfelvételnek számít, vállalkozóként már ilyenkor személyes adatokat kezelsz. Ezt sokan nem tudják. Ha értékesítesz pl. a Facebookon keresztül (tehát számlázol), a GDPR miatt szükséged lesz saját adatkezelési tájékoztatóra.

Ha a vállalkozásodnak weboldala is van

Ha kiskereskedő vagy, balgaság lenne csak a közösségi médiára támaszkodnod. Tegyük fel, hogy amigurumi állatkákat értékesítesz, a választott közösségi oldalad pedig a Pinterest. Ha egy pinről a webshopodba (pontosabban a konkrét termékoldaladra) irányítod a felhasználót, nagyobb eséllyel történik meg a konverzió (vásárlás), mintha csak a Facebook-oldalra navigáltatnád. Hiszen ott nem biztos, hogy megtalálja a termék árát, jellemzőit, és még üzenetet is írnia kell neked, ha vásárolni akar. Ez egy túlbonyolított folyamat, amit kevesen hajlandóak végigcsinálni.

Másik eset, ha helyhez kötött üzleted van, és sok a környékbeli konkurensed. A weboldal ebben az esetben óriási lépéselőny lehet a lokális keresést folytatók között.

A weboldal előnyei:

  • A weboldalt te uralod. Te dönthetsz az elrendezéséről, a designról, a marketingről, és hogy hová akarod irányítani / navigálni a hozzád betérő látogatókat. Minden kampányodra új weboldalt (landing oldalt) készíthetsz, ami kiugróan jó konverziót hozhat.
  • Pontos mérésekkel láthatod és nyomon követheted, hogyan viselkednek a látogatóid / vevőid a webhelyeden. Tudni fogod, mit szeretnek, nem szeretnek, vagy mi az, amit észre sem vesznek a honlapodon. Ezekből az adatokból okulsz és javítod a honlapod.
  • Viszonylag olcsón, pár tízezer forintért elindíthatod az első honlapodat.
  • A jó weboldal stratégiának és alapos SEO kutatásnak köszönhetően könnyebben megtalálható leszel a Google keresőben. Ha blogolsz, akár 1 év aktív posztolás után, a SEO-val megtámogatva, előkelőbb helyen tudsz végezni a Google-ban.

A weboldal hátrányai:

  • A honlapmotortól és a futó funkcióalkalmazásoktól függően, akár hetente-kéthetente frissíteni kell a weboldalt. A halogatott frissítések komoly biztonsági kockázatot jelentenek, vagyis ha ezekre nem figyelsz, feltörhetik a honlapodat. (Mielőtt megijednél, hadd tegyem hozzá, hogy 1-2 elmaradt frissítési verzió még nem okoz gondot. Viszont aki 1 évig rá se néz a weboldalára, számoljon a kellemetlen meglepetésekkel.)
  • Éves költségekkel, vagy bérelhető weboldalak esetén, havidíjjal kell számolnod. Legolcsóbb esetben is, legalább évente 30 ezer forintot visz el tőled egy weboldal (tárhely, domain, esetleg sablon vagy vizuális oldalépítő költsége) – más kérdés, hogy ennek többszörösét megkeresheted egy ügyesen felépített honlappal.
  • Előfordulhatnak olyan fejlesztési igények, vagy javítandó problémák, amelyeket egyedül már nem fogsz tudni megoldani. Míg mondjuk a Billingo automata számlázást be tudod kötni egyedül a webshopodba, addig nem biztos, hogy a SimplePay (online fizetés) integrációval boldogulni fogsz. Ilyen esetekben szükséged lesz külső segítségre.
  • Adatvédelemmel mindenképpen foglalkoznod kell. Ha biztosított a kapcsolatfelvétel, van email marketing feliratkoztatás, közösségi média be van kötve, akkor adatkezelési tájékoztatóra lesz szükséged. Amennyiben árulsz is, általános szerződési feltételeket is kötnöd kell.