Egy weboldal stratégia nélkül semmit sem ér.

A “holnapra weboldal” megoldásokból nem lehet eredményes webes jelenlétet építeni. Hiába veszel készen egy csinos szerkeszthető sablont, vagy telepítesz egy trendi website buildert, mert ezek a kész megoldások nem fogják figyelembe venni a te vállalkozásod igényeit. Sem az üzleti céljaidat, sem pedig a vevőid, ügyfeleid elvárásait.

Oké, most ne kapj a szívedhez, csak mert Elementorral, Divivel vagy hasonlókkal építetted a weboldaladat! Én meg jövök, és azt sugallom, hogy ezek kutyafülét sem érnek. Ez nem igaz. Hiszen ezekből a builderekből is ki lehet taposni a maximumot, de csak akkor, ha tisztában vagy vele, mi-miért-hogyan teljesít a weben.

Ne azért kerüljön a főoldalra egy hírlevél feliratkoztató blokk, mert a template-ben benne volt. Ne azért legyen blog a honlapodon, mert a sablonhoz ez is járt. És ne azért legyen valamilyen háttérkép az oldalon, mert kimaradt egy kis hely és máshogy nem jött ki az elrendezés.

Igen, tudom, hogy ezt csinálod. 😄 Én vagyok a lelkiismereted.

Sajnos a hazai kisvállalkozók webes jelenléte többségében nem felhasználóbarát, átgondolt, “önmagát” eladni képes honlap. Pontosan nem emlékszem, kinél olvastam, hogy a “weboldal nem a névjegykártyád”, de tetszik ez a mondás. Tükröt tart annak a sok ezer honlaptulajdonosnak, akik küszködnek az értékesítéssel és nem értik, miért. Pedig XY is így csinálja.

Na, hát meg is van a hiba. Nem az a lényeg, hogy XY-nak ez bevált (vagy nem vált be, nem tudhatjuk biztosan), hanem hogy nagy eséllyel rossz példákból merítesz ihletet. Miért? Mert nincs saját weboldal stratégiád.

Mi az a weboldal stratégia?

Leegyszerűsítve, egy vállalkozással kapcsolatos stratégia a következő kérdéskörökből áll:

  • Az aktuális helyzet feltérképezése (Honnan indulunk?)
  • A cél vagy célok, ahová szeretnénk eljutni (Milyen eredményt szeretnénk elérni?)
  • Eszközök és megközelítés, amelyekkel elérhetjük a kitűzött célokat (Mit teszünk azért, hogy valóban elérjük a célkitűzéseinket?)
  • Mutatók, amivel mérni tudjuk, hogy teljesültek-e a kitűzött célok (Hogyan ellenőrizzük az eredményeinket?)

Valójában nem különbözik ettől a weboldal stratégia felállítása sem. Ugyanezeken a pontokon kell végigmenned – ebben a cikkben az aktuális helyzet kivételével végig is fogunk – az alapok rögzítéséhez.

Nosza, rajta! Vágjunk bele!

Weboldal stratégia – Üzleti cél és célkitűzések

Először is lássunk tisztán, hogy mi a különbség az üzleti cél és a célkitűzés között.

Legyen egy fő üzleti célunk

Az üzleti célok azt rögzítik, hogy MIT szeretne elérni a vállalkozásod a jövőben. Ez minden vállalkozás esetében más és más lehet attól függően, volt-e már ügyfele, mennyi és milyen ügyfelei voltak, milyenek az aktuális bevételei, mennyi ideje van a piacon, stb.

A leggyakoribb üzleti célok mégis ezek:

  • javítani a márka ismertségét,
  • növelni az eladásokat,
  • a vásárló/ügyfél elégedettség növelése.

Ha új vállalkozásod van, érdemes a márkaismertségre koncentrálni, hogy minél többen halljanak rólad és a szolgáltatásaidról. Ahhoz, hogy ezt a célt elérd, szükséged lesz célkitűzésekre.

Igazítsuk a célhoz a célkitűzéseket

A célkitűzések mindig konkrét, reális, mérhető és határidőhöz kötött eredmények, ezért itt már nem az a kérdés, hogy mit szeretnél elérni a vállalkozásoddal a jövőben, hanem az, hogy HOGYAN fogod elérni a kitűzött célodat.

A „legyen egy modernebb weboldalam” nem cél, mert a honlap nem azért létezik, hogy modernnek tűnjön. Nem is lehet rá célkitűzést építeni. A weboldal a potenciális ügyfelek vagy eladások generálására, a márka értékének kommunikálására, vagy egy fontos üzenet közvetítésére van.

Nézzünk is egy példát

Tegyük fel, hogy egy brandfotózással foglalkozó fényképész most akarja elindítani az első weboldalát. Amíg nincs készen a végleges honlapja, úgy dönt, hogy az ismert “coming soon” köszöntőoldal helyett egy feliratkozókat gyűjtő landing page-re irányítja az érdeklődőket. A fotós a feliratkozásért cserébe 10% kedvezményt ad az első fotózás árából 5 kisorsolt szerencsésnek.

Milyen is a jó célkitűzés? Konkrét, reális, mérhető és határidőhöz kötött. A brand fotós célkitűzése lehetne az, hogy: “az első 100 feliratkozó szeretném megszerezni a landing oldalamon a következő 12 hétben”.

Szándékosan egy egyszerű üzleti célt és egy végtelenül hétköznapi eszközt hoztam példának, hogy lásd, nem minden esetben kell óriási dolgokra gondolni, vagy túlmisztifikálni a weboldal stratégiát. A kis céloknak és az apró célkitűzéseknek is van helyük a webes stratégiában.

Weboldal stratégia – Cselekvésre ösztönzés a weben

A cselekvésre való ösztönzés (CTA – call to action) az, amikor arra sarkalljuk az oldalunkra látogatókat, hogy tegyenek meg bizonyos lépéseket a weboldalon. Az, hogy miért van erre szükségünk és hogyan akarjuk ösztökélni őket, összefügg a fentebb boncolgatott célokkal és célkitűzésekkel.

Erre is hoztam példát

Biztosan jártál már olyan weboldalon, ahol a hírlevél feliratkozási dobozba vagy felugró ablakba legfeljebb annyit írtak: “Iratkozz fel a hírlevélre!”. Hogy miért iratkozz fel, mi fog történni akkor, ha feliratkoztál, egyáltalán: miért érné meg ezt megtenned, talán sosem derült ki. Sőt, feliratkoztál és a köszöntő e-mailen kívül soha többet nem kaptál levelet.

Egy olyan weboldalon, ahol a hírlevélfeliratkozás egy fontos eszköz az üzleti cél eléréséhez, muszáj hatásos cselekvésre ösztönző elemeket alkalmazni, különben a látogatóknak semmi okuk nem lesz feliratkozni.

Maradjunk a brandfotós landing oldalánál, amely a feliratkozókat gyűjti.

Iratkozz fel a hírleveleinkre, és nyerj kedvezményes brandfotózást! Legyél te az 5 szerencsés egyike, aki nemcsak naprakész információkkal lesz gazdagabb, hanem egy profi fotóssal is együtt dolgozhat a vállalkozásod arculatának felfrissítéséért. (Ne aggódjon, hetente csak egy e-mailt kapsz tőlem, és ha nem tetszik, bármikor leiratkozhatsz!)”

Biztosan te is belátod, miért ösztönzőbb ez a szöveg, mint az “iratkozz fel a hírlevelemre” felszólítás. Van benne motiváló erő (nyeremény csak 5 személynek), ajánlás (naprakész tippek profi fotóstól az arculatfrissítés érdekében) és azonnal választ ad az e-mailek mennyiségével, valamint a spammel kapcsolatos aggályokra.

Weboldal stratégia – Mérni is kell az eredményeket!

A fentebb tett erőfeszítéseid semmit sem érnek, ha nem követed nyomon a weboldalad teljesítményét. Ez nem egyszeri, hanem folyamatos feladat és rendszeres figyelmet igényel tőled.

A különféle weboldalelemző eszközök segítenek abban, hogy ellenőrizhesd a weboldal stratégia eredményét, vagyis ne vakon szerkeszd a honlap tartalmát és elrendezését. Ilyen eszközök birtokában statisztikáid lesznek arról, hogy a felhasználók hogyan navigálnak, mely oldalakat keresik fel leggyakrabban, vagy melyeket kerülik el és honnan fordulnak vissza. Utóbbi kettő azért is nagyon érdekes, mert fény derülhet többek között az eldugott CTA-kra, amelyek miatt meghiúsulhat a üzleti cél.

Szánj rá időt, és rendszeresen nézd át ezeket a mutatókat, hogy valós adatokból mérhesd az üzleti cél felé tett előrehaladást. Meg fogod látni, hogy mi működik és mi nem, majd szükség szerint módosítsd a honlapod.

Segítségképpen íme néhány eszköz

Webes szakemberek más-más programokat ajánlanak az analitikához. Kinek mivel van régebbi vagy konkrétabb tapasztalata. Általánosságban elmondható, hogy nem elég egy statisztikai eszközt bekötni, 2-3 progival viszont már pontos adatokat láthatsz a webhelyed forgalmáról.

  • Google Analytics, ami az összes forgalmi forrást mérni tudja (ki, mikor, honnan jött az oldaladra és ott mit csinált; melyik oldalaid teljesítettek a legjobban)
  • Google Search Console, ami az organikus, vagyis a keresésekből érkező forgalomra specializált eszköz
  • Clarity, ahol pontosan látod, hogyan használják oldaladat a látogatók, mely oldalakat kedvelik és nézik leggyakrabban, és mennyi időt töltenek egy adott oldalon
  • Hotjar,  ami videón mutatja meg az egérmozgást, illetve hogy hová kattintgatnak a felhasználók a weboldaladon, vagy éppen kitöltik az adatokat a vásárláshoz

Összefoglalva

Ebben a cikkben tényleg csak az alapokon tudtunk végigszaladni, mert ha nem így lett volna, akkor ez most egy könyv lenne, nem pedig blogposzt. De bízom benne, így sem érzed azt, hogy üres kézzel távoznál.

Összefoglalva tehát, a weboldal stratégia alapjaiban meghatározza, hogy mit szeretnél elérni a weboldaladdal, vagy milyen eredményeket akarsz kitaposni meghatározott idő alatt a honlapodból. Hiszen nem mindegy, hogy egy új márka bevezetésén dolgozol-e éppen és ezért követőket, forgalmat akarsz generálni a site-ra, vagy pedig 2-3 éves vállalkozásod van, és a meglévő termékeidet szeretnéd magasabb szinten, áron értékesíteni.

A webes stratégia hatással lesz a weboldal minden aspektusára, beleértve:

  • Milyen tartalom kerül rá
  • Hogyan követik egymást a tartalmi blokkok
  • Hogyan navigálnak majd a felhasználók az oldalon
  • Milyen cselekvésre ösztönzésekre van szükség
  • Milyen megjelenést, érzést fog közvetíteni a honlap
  • Hogyan jutnak el a felhasználók az oldalra