Mennyibe kerül egy weboldal, ha egyedül vágnál bele a honlapkészítésbe? Hogyan csinálj weboldalt, ha nem vagy webdesigner? Ha szeretnél egy átfogó képet kapni arról, kb. milyen költségekkel kell számolnod, amennyiben az újévi fogadalmad egy saját weboldal készítése volt, ez a cikk segít előre számolni.
A weboldal mint befektetés
Nincs ingyen weboldal készítés. Ezt sokszor leírtam már itt is, és a szabadúszó webdesigner vállalkozásom blogcikkeiben is többször megpendítettem a témát. Ha megengeded, most nem is megyek bele pró és kontra. Tiszteld meg magadat és a vállalkozásodat azzal, hogy ha ilyen marketing ígéretet látsz, nemet mondasz az ingyenesnek ígért kókány weboldal készítésre!
Kezdő vállalkozóként, aki egyelőre “próbál” minél több embert elérni a termékeivel vagy a szolgáltatásaival, semmi szükséged rá, hogy fejest ugorj egy több százezer forintos webes projektbe. Lehet, hogy nincs is meg rá a kereted. De ha meg is volna, én azt javaslom, ne erre szórd el a pénzed a kísérleti fázisban. Menjen az összeg egy része marketingre, üzletfejlesztési kurzusokra, webinárokra, alap weboldalkészítési tanfolyamokra. Ha megvan a tőkéd (alaptudás és pénz), illetve látod, hogy van kereslet arra, amit kínálsz, akkor jöhet egy komolyabb honlap.
Induláshoz éppen elég, ha magadnak legózol össze egy weboldalt. Hidd el, az a pár tízezer forint (amit lentebb máris levezetek, hogy miből tevődik össze) életed egyik leghasznosabb befektetése lesz.
Milyen weboldalban gondolkozhatsz?
- One-page, azaz egylapos wehely. Gyakran bemutatkozó oldalként, vagy portfólió oldalként hivatkoznak rá, pedig ennél jóval árnyaltabb a kép. Nemcsak a szolgáltatásaidat sorolhatod itt, vagy képgyűjteményeket tölthetsz fel, ha igazán ügyesen és eredményesen akarod csinálni, az egylapos weboldalnak is adsz üzleti célt. Ez a leggyorsabb és legolcsóbb webhelytípus.
- Összetett weboldal, vagy üzleti weboldal, többlapos webhely. Legtöbbször ezzel a típussal találkozol, a klasszikus blog-szolgáltatások-rólam háromszögben. Hogy elkerüld az elavult beidegződéseket, vagy lemásolnád a konkurensed rossz gyakorlatait – tisztában vagyok vele, hogy sasolod 😀 és ez így van jól – legyen saját webes stratégiád , ami hajtja a vevőket. A plusz funkciók miatt itt már akkor is lesznek plusz költségeid, ha magadnak csinálod meg a honlapot.
- Webáruház. Digitális vagy letölthető termékek értékesítésére, kurzusoldalak létrehozására. Igazából bármelyiket el tudod készíteni magadnak alapszinten, ha van hozzá elegendő türelmed és hajlandóságod foglalkozni ezekkel a rendszerekkel. Léteznek havidíjas ún. bérelhető webáruházak (pl. Shoprenter, Unas, Shopify, Shoptet, stb.), és rendelkezhetsz saját webshoppal is (pl. a WordPress esetében a WooCommerce). A legidőigényesebb és a funkciók (pl. automata számlázás, online fizetés, felhasználói fiók, stb.) miatt a legköltségesebb weboldaltípus.
Ciki magadnak weboldalt készíteni?
Amíg szárnyait bontogató, kezdő vállalkozó vagy (az első 1-2 év), aki éppen csak elkezdett szabadúszóként dolgozni, vagy a hobbijából próbál meg termékek vagy tanfolyamok útján pénzt csinálni, addig nem ciki.
Kérlek, ne érezd kínosnak, ha anyagi okokból vagy más elhatározásból választod a saját kezű weboldal készítést! Tulajdonképpen akkor fogod igazán érteni és értékelni, illetve akkor fogsz tudni később hatékonyan együttműködni marketingesekkel, webdesignerekkel, fejlesztőkkel, ha megtapasztalod, mennyi munka van egy-egy webes projekt mögött. 🙂
Ez nem csak anyagiakban megtérülő befektetés, hanem biztosíték, hogy később ne nézzenek megkopasztható palimadárnak. 😀
Mennyibe kerül egy weboldal 2025-ben?
CMS, ami a weboldal motorját adja: ingyen – részben ingyen
A CMS-ek, azaz tartalomkezelő rendszerek lehetővé teszik, hogy átlagos számítógépes ismeretekkel tulajdonképpen bárki weboldalakat hozzon létre. Programozni sem kell tudni hozzá, megkapod beépítve az alapvető SEO szolgáltatásokat, illetve egyszerűen hozzáadhatsz alkalmazásbővítményeket (pl. online fizetési kapuk, hírlevél feliratkoztatás, stb.).
A WordPress az egyik legismertebb ingyenes tartalomkezelő rendszer, de mellette számos más CMS is létezik. A teljesség igénye nélkül:
- Grav
- Wix
- Joomla
- Drupal
- Ghost
- Squarspace
- PyroCMS
Új domain név regisztráció: kb. 1500-5000 Ft/év
A domain név a webhelyed címe. Ha egészen pontosak akarunk lenni, akkor a www. utáni rész, tehát a Webmill esetében a webmill.hu. Minél ritkább vagy különlegesebb a domain végződés, annál drágábban adják a szolgáltatók.
A .hu végződésű domain regisztrációja a legolcsóbb itthon; de .com-tól a .eu-n át a .agency-ig szinte bármit le tudsz foglalni. Van, ahol már évi 1500 forintért is hozzájuthatsz egy .hu végződésű domainhez, ami – a mai árak mellett – nevetséges összeg.
Mire figyelj? Először is, mindig ellenőrizd, hogy a kitalált domain nem foglalt-e! Ha .hu-val szeretnéd kérni a domained, akkor a Internet Szolgáltatók Tanácsának honlapját érdemes ilyen célból csekkolnod. Ha foglalt, akkor keress inkább más nevet vagy végződést, de semmiképpen se legyen kötőjeles az írásmód! Ugyanis ha a látogatóid nem tudják helyesen leírni a neved, könnyen a konkurencia weboldalára terelheted a forgalmat. Az pedig elég kellemetlen lenne… legalábbis neked.
Tárhely költsége: kb. 30 ezer Ft/év
A tárhely tekintetében sokkal változatosabb árakkal találkozni a piacon, mint a domain regisztráció esetében. Sok szempontból megkönnyíti az életedet, ha annál a szolgáltatónál veszed meg a tárhelyet, amelyik a domainedet is intézte.
Ha rám hallgatsz, ezeket alapként kezeled, amikor szolgáltatót választasz:
- A választott szolgáltató biztosítson SSD tárhelyet és legalább 5GB-ot
- Biztosítsa a HTTPS kapcsolatot
- Legyen legalább 99.90%-os a rendelkezési állási idő
- Tudj saját e-mail címeket csinálni
- Készítsen naponta biztonsági mentést
Sablonok és oldalépítők: ingyen – 100 ezer Ft/év (de akár ennél is magasabb)
A cikk további részében csak a WordPress-ről fogok írni. Ebben a bekezdésben is csupán a WP-sablonokat és oldalépítőket fogom szemlézni.
Ahhoz, hogy a honlapod ne csak csupasz szöveg legyen a weben, hanem jól is nézzen ki, szükséged lesz: egy sablonra (theme) és/vagy egy vizuális oldalépítőre, hogy egyedire szabd (Elementor, Divi, stb.)
Készre gyártott WordPress-sablonokat akár ingyen is találsz, illetve a különböző marketplaceken, letöltő oldalakon vásárolhatsz is. Ilyen oldal pl. a Themeforest, a Creative Fabrica , de ready-made cuccokat vehetsz akár az Elementor oldalán is. Nyilván utóbbi esetben feltétlenül szükséged lesz az Elementor programra.
Itt is érvényes a mondás: hogy a drágább nem feltétlenül jelent jobbat. Amúgy a legtöbb ingyenes sablonra is fel lehet húzni remek weboldalakat (némi kompromisszummal), és láttam már felháborítóan gagyi fizetős sablont is.
Vizuális oldalépítők: kb. 20 ezer Ft-tól/év
Kanyarodjunk is rá pár gondolat erejéig az oldalépítőkre! A vizuális weboldalszerkesztők, mint az említett Elementor Pro vagy a Divi (és még sok más létezik egyébként) a ‘fogd és vidd’ módszert biztosítva teszik lehetővé, hogy a WordPress sablont testre szabd. Azaz nemcsak a képeket és szövegeket cserélheted le, hanem új blokkokat is nyithatsz, új funkciókat adhatsz hozzá a honlapodhoz. Sőt, akár teljesen üres vászonra dolgozva húzhatsz fel olyan elrendezéseket, amilyeneket csak szeretnél.
A vizuális oldalépítőknek általában éves vagy havi díjuk van, és sok-sok hasznos kiegészítőt kínálnak, mint pl. a kapcsolati űrlap szerkesztése, a landing page szerkesztés, vagy összetettebb navigációs menük létrehozása. Ezeket szándékosan úgy tervezték, hogy gyorsan és könnyen lehessen velük weboldalakat építeni.
Hírlevél és e-mail marketing: ingyen – (+)100 ezer Ft/év
Valahogy 2024 kulcsszava volt az e-mail lista építés; legalábbis én lépten-nyomon belebotlok.
Neked is ajánlott már a startmezőn állva kihasználni az e-mailek nyújtotta lehetőségeket. Magyar piacon sok kisvállalkozó esküszik a Listamesterre, amely 100 feliratkozóig ingyenes és szuper funkciókat biztosít. Hard levélküldőknél (ami már 500 ezres e-mail listát jelent) 300 ezer forint ez a szolgáltatás.
Személy szerint a MailerLite-tal van tapasztalatom, ahol szintén elérhető az ingyenes levélküldés, bár ez egy fokkal bonyolultabb, így kicsit tovább tart elsajátítani a használatát. Szinte ugyanezt tudja a MailChimp is, ami ugyancsak dobogós helyet foglal el a legnépszerűbb levélküldő rendszerek között.
Csak a pénz miatt éri meg megtanulni a weboldal készítést?
A válasz természetesen: nem. 🙂 Minden próbálkozás, minden óra, amit a webes világban eltöltesz, fontos tapasztalás.
Ha a vállalkozásod kinövi a magadnak barkácsolt weboldalt, felkészülten vághatsz bele a webdesignerrel, a marketingessel és a fejlesztővel való közös munkába. Mint webdesigner és -fejlesztő, összeteszem a két kezem, valahányszor olyan konzultációkat tarthatok, ahol már nem kell elmagyaráznom az üzleti cél és a konverzió kapcsolatát. Amikor ilyen vállalkozók járnak nálam, tudom, hogy egy hosszútávú projekten valóban eredményesen tudunk majd dolgozni.
Kreatív vállalkozónak tartod magad, aki szeretné a saját weboldalát menedzselni? Tervezd meg a saját honlapjaidat!