A moodboard tulajdonképpen képek, színek, “anyagok” gyűjteménye. Van magyar neve: hangulattábla. De ritkán emlegetjük így.

Nem művészi alkotás, nem is kell hozzá művészi véna vagy designer előképzettség, hogy összerakj magadnak egy moodboardot. Viszont azt tartsd szem előtt, hogy mindig konkrét céllal készül, máskülönben se színe, se szaga az egésznek. A cél lehet nagyon hétköznapi, mint a hálószobád felújítása. Vagy olyan nem mindennapi, mint a saját márkád hangulatának (vizuális irányának) meghatározása. Utóbbi miatt vagy itt, úgyhogy nézzük is meg, hogyan érdemes ezt csinálni.

A moodboard készítés titkai

A moodboard tehát érzéseket, márkahangulatot közvetít. Úgy is mondhatnánk, hogy megfogalmazhatóvá, kézzelfoghatóvá teszi és egyértelműsíti a márka hangulatát. Mielőtt megijednél, hogy a továbbiakban spiri szintekre emelkedünk, vagy valami olyasmit fogok neked mutatni, aminek az égvilágon semmi hasznát nem látod énmárkaépítőként, akkor hadd nyugtassak meg, hogy nem így lesz! Maradj még, kérlek, hogy összeálljon a kép!

Tegyük fel, hogy kozmetikus vagy, és az énmárkád kiépítésének küszöbén állsz. Egyelőre csak a social media profiljaidat akarod felturbózni kicsit, később majd a szalonod weboldalának felépítése lesz a cél. Cikáznak a fejedben a gondolatok, hogy “hogyan is szeretnél megjelenni a közösségi médián”, de valahogy nem áll össze még a színpaletta sem.

Egy ilyen elakadásnál azt gondold végig, hogy milyen összképet akarsz közvetíteni, amelynek része többi között a berendezés, a krémek illata, a szolgáltatásid sokszínűsége és típusa (pl. modern gépekkel dolgozol, vagy a keleties, természetes módszereket alkalmazod), a személyiséged, az attitűdöd – és még lehetne sorolni. Ezekre mind találsz képeket a neten, vagy akár saját fotókat is készíthetsz, amelyek végül – magad is meg fogsz lepődni – összeállnak a moodboarddá.

Vegyük a következő két példát. Az első moodboard a következő hangulatot közvetíti: friss, üde, játékos, fiatalos.

Míg a második hangulattáblára inkább ezt lehet mondani: konzervatív, melegséget sugárzó, elegáns, luxus.

Milyen elemekből áll a moodboard?

Mindenekelőtt a legfontosabb szabály: a keresett stílust tükröző elemeket válogass! Maradj következetes, és ha szeretnél kipróbálni más stílusirányokat, csinálj még 2-3 hangulattáblát.

Betűtípusok, színek, színharmóniák, alakzatok, formák, idézetek, fotók jelennek meg a moodbardban.

Honnan szerezz képeket a moodboardra?

Bármit letölthetsz a netről, bárhol megtalálhatod az inspirációt. Egy moodboardban szabad a rablás, de csak saját felhasználásra.

Honnan inspirálódhatsz, ha moodboardot készítenél?

Hangulattáblát készíteni nem hálás feladat. Van, hogy azonnal elkap a flow, de ez a ritkább. Haladóbbak órákig, kezdők napokig elszüttyöghetnek a moodboard felett, mert igazából nincsenek jól körülírható szabályai (azt a pár mondatot leszámítva, amit fentebb ezzel kapcsolatosan írtam).

Nincs meghatározott formája, nincsenek igazán tartalmi korlátai, és a szabad kéz zavarbaejtő lehet. A legjobb tanácsom, hogy ne a formájával törődj! Gyűjtsd össze az inspirációkat, majd kezdd el szépen stílusonként leválogatni az elemeket. Lehet, hogy 2-3 különböző hangulattábla lesz az első pár próbálkozás végeredménye, de fogd fel úgy, mint egy remek lehetőséget arra, hogy megtanulj kizárni bizonyos vizuális irányokat.

Pinterest, mint milliónyi gyűjtemény forrása

Tudom persze, hogy szükséged van kapaszkodóra, úgyhogy elhoztam Vida Hajnalka moodboard gyűjteménye a Pinterestről. Hajni grafikus-illusztrátor, ezért a mentett tábláiból bátran inspirálódsz, nem fog tévútra vezetni.

Designer mentoromnál, Tóth Zsuzsannánál is találsz szuper moodboardokat változatos összeállításokban.

Canva – a moodboard cukorkaboltja

A Canvában is számtalan előre elkészített moodboard sablont találsz, illetve itt egy cikk is, amelyben részletesen írnak a hangulattáblákról.

A Canva inspirációs forrásnak is remek, viszont közösségi jellegéből adódóan észnél kell lenni, hogy milyen sablont választasz, mert egy eye-candy megoldás könnyen bevisz az erdőbe. Miért? Mert a legtöbbjük nem más, mint random képgyűjtemény. Való igaz, hogy a hangulattábla egy szabad kifejezési forma, de nem önkifejezésre használják! Vagyis ha nem tudod, hogyan használd a márkád vagy énmárkád építéséhez, könnyen rossz útra tévedhetsz a tervezés során.

6 darab Canva moodboard sablon ingyen

Ha otthonosan mozogsz a Canvában, és szeretnéd elkerülni a tervezési bakikat. A sablonok tökéletesen illenek az Instagramra (méretük: 1080×1350 pixel), vagyis megoszhatod a követőiddel a nagy vizuális változást.