A színválasztás kulcskérdés az arculattervezésben.

Nem foglak terhelni a színpszichológia, a színtan és a színdinamika elméletével, mert úgy gondolom, kisvállalkozóként nem ezekben kell elmélyedned ahhoz, hogy képes legyél menedzselni a saját webes megjelenésedet.

Sokkal fontosabb, hogy ismerd a színek hatását és jelentését, ugyanis amikor a brandedet építed, nem az számít, hogy fel tudod-e mondani a szín definícióját, hanem hogy képes vagy-e a gyakorlatban olyan színeket társítani a vállalkozásodhoz, amelyekkel megragadhatod a vevőid, ügyfeleid figyelmét. 

Színválasztás – Mit jelentenek a színek?

Íme egy lista arról, hogy egyes színek milyen jelentéssel bírhatnak az európai kultúrában:

  • FEHÉR – egyszerű, tiszta, érintetlen
  • FEKETE – súlyos, nehéz, sötét, titkos, elegáns, luxus
  • PIROS – szerelem, szenvedély, veszély, figyelmeztetés, izgalom, akció, kaland (élelmiszermárkák is használják)
  • KÉK – megbízhatóság, siker, komolyság, erő, szakszerűség, hatalom
  • SÁRGA – a kíváncsiság, játékosság, vidámság, szórakozás, irigység
  • LILA – igazságosság, luxus, fantázia, álmok, kétértelműség, bizonytalanság, öregség, kreativitás 
  • ZÖLD – pénz, természet, egészségügy, gyógyítás, élet, harmónia, frissesség
  • RÓZSASZÍN – lágyság, édesség, ártatlanság, fiatalság, gyengédség, nőiesség
  • NARANCS – erő, energia, dominancia, boldogság, kényelem, kreativitás, ünneplés, szórakozás, ifjúság, melegség
  • SZÜRKE – általánosság, közönyösség, fenntartás, visszafogottság, unalom
  • BARNA – föld, természet, lágyság, termékenység, kényelem, stabilitás

Mint azt észrevetted, a színeknek igencsak sokféle jelentése lehet; olykor akár egymásnak ellentmondó is. Pl. a lila jelentése lehet az igazságosság, ugyanakkor a kétértelműség és a bizonytalanság jelentését is hordozhatja. Hogyan érheted el, hogy a márkádnak kedvező üzenetet közvetítse és pozícionáljon a piacon az adott szín? Nos, ennek több módja is van, mi most nézzünk meg ezek közül egyet.

Hangulat és érzések – fantázianév a színválasztásban

Ha annyit mondok, latte, te máris magad elé képzeltél egy bögre kellemes tejeskávét. Akár szereted a kávét, akár nem, van valamilyen asszociációd, benyomásod a szó hallatán. Érzelmeket, érzéseket, akár emlékeket társítasz hozzá. Ám a café latte nemcsak egy ital, hanem a barna és a fehér keverékéből született szín fantázianeve is. És itt jön a “varázslat”!

Bizonyos esetekben a színválasztás nemcsak a márkád hangulatát képes meghatározni, hanem abban is segíthet, hogy pozícionáld magad a piacon. A latte szín remek választás pl. fúziós desszertműhely, egy kávézó vagy reggelizőhely logójához. 

Persze ezzel nem azt mondom, hogy minden egyes kávézónak feltétlenül a kávéra, kávézásra emlékeztető színeket vagy elemeket (kávébab, csésze a logóban) kell tartalmaznia! Ez csak egy egyszerű példa arra, hogy hogyan határozhatja meg akár a fantázianév is a színválasztást.

Hibák a színválasztás során

Mi a legnagyobb hiba, amit a színválasztás során elkövethetsz? Hogy nem a szerint választod ki a márkád színeit, hogy kikből áll a célközönséged, és milyen üzenetet szeretnél közvetíteni feléjük a branddel, hanem hogy neked milyen színek tetszenek. Ez nem jó megközelítés, még akkor sem feltétlenül járható út, ha énmárkaépítő vagy. 

Túl sok színnel dolgozol, mert nem tudsz dönteni

Egy átlagos színpaletta 3-6 színből áll, és legfeljebb ezek árnyalatait emelhetjük be, ha mindenképpen plusz színeket szeretnénk alkalmazni. A 60-30-10 “szabály” egy egyszerűen alkalmazható gyakorlat, hogy ne ess át a ló túloldalára.

A 60-30-10 szabály egyszerűen annyit tesz, hogy a 3-6 választott színt a színpalettánkról milyen arányban használunk fel egy weboldalon. 

  • 60%-ban használjuk a domináns színt 
  • 30%-ban a kiegészítő, vagy másodlagos színt 
  • 10%-ban pedig a kiemelő színt

Kísérletezz bátran a színekkel az arányokon belül! A tervezés lényege a próbálkozás. Itt egy szuper AI eszköz, ami segíthet a színek és árnyalatok jelentésének megértésében és még palettákat is generálhatsz vele!

Színpaletta készítés mesterséges intelligenciával (AI-val)

Gyenge kontraszt, olvashatatlan szöveg

Legtöbbször a pure, lágy és nőies vonalon találkozom ezzel a hibával. Mit is jelent ez? Hogy a háttér és a szöveg színe között alig van különbség. Egymásba olvadnak, ami megnehezítheti az olvasást. Az olvashatóság érdekében ügyeljen arra, hogy a kontraszt legalább 3:1 legyen. (Sőt, ezt ne csak a webdesignban alkalmazd! Az Instagram- vagy Facebook-posztjaidban ugyanúgy fontos ügyelni rá.)

A webdesingban fontos a kontraszt, mert e nélkül olvashatatlanok lennének a szövegek

Olyan színekkel dolgozol, amelyeket jobb elkerülni

Ha két intenzív színt kombinálsz, a hatás vibráló lesz. Szinte “remeg” a képernyő, ugrál a tekintetünk, ezért nem tudjuk követni a szöveget. Pl. a piros és a zöld szín együtt agresszív hatást kelt. Piros háttéren zöld betűkkel írt szöveget olvasni (vagy fordított felállásban) kellemetlen olvasni. A véreres szem pedig garantált. Nézd csak!

Az alacsony kontraszt tönkre teheti az olvasási élményt a weboldalon

Összefoglalva

Ha brand- vagy webdesigner segítsége nélkül szeretnéd meghatározni a márkád színeit, akkor törekedj a “kevesebb több” elvre. Inkább dolgozz 3-féle színnel (a 60-30-10 szabály betartása mellett), minthogy halmozd a színeket.

A színek jelentése mellett a kontraszt és az olvashatóság a két legfontosabb szempont, amelyre mindig törekedj bármilyen grafikáról is legyen szó. Törekedj a célközönségre szabott színpaletta összeállítására. A színek beszédesek, ismerd meg a jelentésüket.

Ha ezt a pár alapszabályt betartod, minden rendben lesz.